marți, 10 februarie 2015

Cui îi este teamă de muzica clasică?

Adesea se aude, ca replică la întrebarea, dacă cineva merge la concerte de muzică clasică, că nu pricepe această muzică. Ce este de înțeles la ea? Ce se înțelege la o muzică ușoară fără text, sau la muzica de jazz? Nu este nimic de ințeles! Cu excepția muzicii cu program, asupra căreia revenim la sfârșitul prelegerii, toate muzicile transmit o stare de spirit: de voioșie, tristețe, melancolie, veselie, meditație  etc. Această stare este transmisă prin tonalitățile majore (veselie, caracter festiv) sau minore (tristețe, melancolie etc.). Nu există decât muzică bună și proastă. Muzica de succes, șlagărele, sunt, de regulă, piese melodioase, simple, bine armonizate. Le găsim și în muzica cultă, de ex. în bagatela „Für Elise“ de L.v. Beethoven (la pian: Daniel Blumenthal). Este o piesă scurtă, de fapt, un Rondo, adică o piesă cu o alternanța a temelor  a – b – a – c – a. Această piesă duce puțin a Clayderman, compusă cu 150 de ani anterior.

De fapt, multe piese de muzică cultă provin din muzica ușoară, de dans, a epocii. Suitele baroce ale lui J.S. Bach, de ex., cuprind, ca părți componente o alemandă (un dans german), o curantă (un dans francez) și o sarabandă (un dans spaniol).

Menuetul este, de asemenea, un dans, în măsură de ¾, dezvoltat în secolul al 17-lea. Pe timpul lui Ludovic al XIV-lea a devenit un dans de curte și de societate. În muzica cultă apare ca o piesă de sine stătătoare sau ca o parte (de regulă a treia) dintr-o simfonie sau sonată. De ex. Menuetul, partea a III-a din ultima simfonie a lui Joseph Haydn, „Londoneza” (nr. 104). Interpretează Royal Philharmonic Orchestra, dirijată de Jane Glover.
Un alt dans, care a pătruns în muzica cultă, este valsul. Acesta s-a dezvoltat din dansul Ländler, spre sfârșitul sec. al 18-lea. Valsul este un fel de învârtită, dansată de perechi, în măsura de ¾. A fost foarte mult dansat în secolul al 19-lea (valsul vienez). Tot în secolul al 19-lea a pătruns și în muzica cultă: instrumentală (Schubert, Chopin etc.) și orchestrală (Weber: Invitație la vals, Sibelius: Vals trist, Ravel: La valse, părți din Simfonia fantastică de H. Berlioz, simfonii de Ceaikovski etc.

Frederic Chopin, compozitor polonez (1810 – 1849) a compus numeroase valsuri pentru pian. Pianistul român Dinu Lipatti (1917-1950) interpetează valsurile în do diez minor și în sol bemol major.

Muzica, care trebuie înțeleasă (sau urmărită intelectual), este cea cu program. Aici instrumentele muzicale (orchestra) sugerează întâmplări, acțiuni, situații etc. De regulă, aceste piese sunt însoțite de programul propus de compozitor. De ex. Modest Mussorgski în „Tablourile dintr-o expoziție”, descrie zece tablouri pictate de pictori vestiți. Cunoscând titlul tablourilor (chiar și fără să le fi văzut) se poate recunoaște atmosfera degajată de acestea. Sau, în „Simfonia Alpilor” de R. Strauss, este redată sonor o ascensiune în Alpi, de la apariția primelor raze de lumină, ascensiunea prin pădure, trecerea peste ghețar, șederea pe vârf, coborâșul, furtuna cu ploaie etc. Având în față, sau în memorie, acest program, se poate urmări în muzică fiecare din aceste momente. De altfel, R. Strauss a scris cele mai reușite lucrări programatice, numite poeme simfonice: O viață de erou, Don Juan, Don Quijote, Till Eulenspiegel, Moarte și transfigurație, Așa grăi Zaratustra etc.

În muzica clasică (clasicismul vienez), lucrarea cea mai cunoscută, cu un program, este Simfonia a VI-a, „Pastorala”, de L.v. Beethoven. Cele 5 părți poartă următoarele titluri:

1.      Trezirea unor sentimente vesele la sosirea la țară

2.      Scenă la părâu

3.      Petrecerea veselă a sătenilor

4.      Furtuna

5.      Cântec de păstor. Sentimente vesele și de mulțumire după furtună
Se redau părțile 3, 4 și 5 în interpretarea Filarmonicii din Berlin, dirijată de Herbert von Karajan.

Eckart Wilfried Schreiber

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu