Audițiile muzicale în cadrul Asociației Culturale, Ecologice și Sportive AMEFA au continuat joi, 22 octombrie 2015. De la ora 18, în Amfiteatrul de Geografie ”George Vâlsan”, domnul conferențiar Wilfried Schreiber a prezentat contribuția a doi mari ”titani” ai muzicii de operă - Giuseppe Verdi și Richard Wagner.
Secolul al 19-lea a dat muzicii numeroși mari compozitori de operă: C. M.
V. Weber, G. Puccini, Ch. Gounod, G. Bizet, G. Rossini, G. Verdi, R. Wagner ș. a.
Pentru evoluția operei cei mai importanți au fost ultimii doi.
Verdi și Wagner s-au
născut în același an: 1813. Au avut destine diferite, dar au impulsionat opera,
fiecare în stilul lui. Ambii au fost revoluționari, atât în politică – motiv
pentru care Wagner a trebuit să fugă din Germania – cât și în domeniul operei și
a culturii în general.
Astăzi soarta operelor lor
este foarte diferită, în funcție și de statele/regiunile în care se află casele
de operă și în funcție de gustul și pretențiile publicului. Astfel, este ușor
de explicat de ce Wagner este mult cântat în Germania, Verdi în Italia sau
România. La Cluj, de pildă, de-a lungul
anilor s-a cântat mult Verdi: Nabucco, Ernani, Rigoletto, Trubadurul,
Traviata, Un bal mascat, Forța destinului, Don Carlos, Aida, Othello și Falstaff
(11 opere) și relativ puțin Wagner: Olandezul zburător, Tannhäuser, Lohengrin,
Maeștrii cântăreți din Nürnberg (4 opere).
În cele ce urmează vom încerca o paralelă dintre cei doi
mari compozitori.
Verdi a învățat muzică mai mult în particular, a fost
respins de Conservatorul din Milano și s-a revanșat, nepermițându-i acestuia
să-i poarte numele. Wagner a crescut într-un anturaj de teatru și operă,
apropiindu-l de ambele genuri. Au fost la fel de harnici: Verdi a scris 26 de opere,
Wagner 13, dar și-a scris singur libreto-urile operelor sale. Deci: 13 X 2 =
26.
La Verdi acompaniametul orchestral este mai puțin
important față de Wagner, în schimb ariile cântate de voce au o melodiozitate
mult mai pronunțată, la Wagner dominând, în operele târzii, un Sprechgesang,
adică un fel de cântare-vorbire, o declamare, care se apropie de recitativele
din operele secolelor 18/19, mai puțin gustate față de ariile ce le urmează.
Pentru început ascultăm Uvertura la opera Forța
destinului și aria Leonorei din aceeași
operă. Apoi vom asculta Marșul funebru și o „arie” din opera Amurgul zeilor de Wagner.
Amândoi au revoluționat opera, însă Wagner mult mai
profund. În decursul secolelor au existat mai multe reforme în
operă. Prima a realizat-o compozitorul german Christoph Willibald Gluck (1714 -1787),
introducând modificări ideatice și tehnice operei italiene. A acordat o atenție
sporită dramaturgiei operei, unind într-un tot muzica, textul, subordonând
baletul și corurile acțiunii dramatice. A desființat ariile da capo, care
muzical ar fi putut fi acceptate, dar care au împiedicat o desfășurare normală
a acțiunii dramatice. A înlăturat cântatul cu multe înflorituri și artificii cu
un cântat sobru, creând adevărate caractere.
În prima parte a secolului 19 a dominat stilul belcanto-ului.
Belcanto nu înseamnă nici cântat frumos și nici voce frumoasă, ci prezentarea
unor melodii sentimentale, lirice, plăcute, dar, de regulă, fără o acțiune
dramatică mai profundă. Verdi a reformat această operă, creând adevărate
caractere – și în sensul lui Gluck. Importanța acțiunii dramatice, deci a textului
= libreto-ului, a fost subliniată de faptul că a prelucrat lucrări dramatice ale
unora dintre cei mai mari scriitori: Shakespeare (Othello, Falstaff) și
Schiller (Fecioara din Orleans, Hoții, Luisa Miller, Don Carlos). Pentru Verdi
crearea unor caractere puternice a fost mai importantă decât să scrie muzică
plăcută. Totuși muzica lui este accesibilă și impresionează tocmai printr-un
registru larg, care merge de la gingășie la (aproape) brutalitate. Ex.: Othello
și Iago, Aida, Falstaff etc.
Ascultăm Preludiul, balada ducelui, o arie a Gildei și
corul curtenilor din opera Rigoletto.
Reforma lui Wagner este mult mai amplă. În primul rând
propagă unitatea dintre text, muzică și scenografie. Faptul că-și scrie singur
libreto-urile îi ușurează acest deziderat. La lucrările târzii, mai cu seamă la
Inelul Nibelungilor, cele 4 opere, care totalizează peste 14 ore de spectacol,
ambițiile și necesitățile sunt atât de mari, încât aceste opere nu se pot cânta
decât pe scene speciale. În acest scop a fost creat Teatrul din Bayreuth, cu
aparatură specială, iar orchestra a fost mutată în așa-numita fosă, sub scenă
(și acest lucru a fost o invenție a lui Wagner).
Alte reforme au transformat structura operei. Wagner a
elminat recitativele și ariile, inventând, în ultimele lucrări, o cântare
continuă, ceva între declamație și cântat, numit Sprechgesang în lb. germană.
Adesea părțile mai melodioase sunt transferate spre orchestră, care are un rol
imens. De asemenea, pretențiile vocale față de soliști sunt imense. În opera clasică
cântăreții cântă un recitativ și o arie de câteva minute, după care cântă
partenerul sau partenera. La Wagner se poate întâmpla, ca un singur cântăreț să
cânte zeci de minute de unul singur. De aceea există cântăreți specializați în
Wagner, cu voci mari, ample. Toate acestea fac ca operele lui Wagner să trebuiască
văzute și nu doar ascultate. Ele sunt mult mai puțin accesibile față de cele
ale altor compozitori ai epocii.
O altă caracteristică la operele lui Wagner sunt leit-motivele.
Wagner le spunea Erinnerungsmotive, adică motive de amintire. Acestea sunt
concretizări muzicale ale unor idei, noțiuni, personaje etc., care se tot
repetă. De pildă motivul Siegfried. Ori de câte ori este vorba de acesta, se
aude motivul respectiv. Doar în Inelul Nibelungilor există peste 100 de astfel
de motive. Cunoașterea lor ușurează înțelegerea operei, dar acest lucru este
posibil doar după un studiu prelungit.
Această reformă a operei a lui Wagner s-a conturat
relativ devreme, dar a evoluat cu timpul. În primele opere mai întâlnim structura
clasică cu recitative, arii, coruri etc.
Ascultăm poate cea mai cunoscută arie a lui Wagner,
Cântecul Luceafărului din opera Tannhäuser în interpretarea marelui Dietrich
Fischer-Dieskau.
Ascultăm, în continuare sfârșitul operei Walkiria din
cadrul Inelului Nibelungilor. Se remarcă faptul, că peste 15 minute Wotan stă
singur pe scenă, iar orchestra are numeroase intervenții fără vocea umană.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu