vineri, 27 februarie 2015

Excursie în vestul Transilvaniei (21-22 februarie 2015)

Sâmbătă şi duminică, 21 şi 22 februarie 2015, Asociaţia Culturală, Ecologică şi Sportivă AMEFA a organizat prima excursie cu obiective preponderent de interes cultural, în vestul Transilvaniei. Au participat 33 de persoane, între care şi două cadre didactice de la Facultatea de Geografie, Răzvan Bătinaş şi Raularian Rusu, care s-au ocupat şi de detaliile organizatorice. Majoritatea participanţilor au fost studenţi ai Facultăţii de Geografie de la Universitatea "Babeş-Bolyai" din Cluj-Napoca.
Excursia a fost una deosebit de reuşită. Sâmbătă, prima oprire s-a făcut la Cetatea Aiudului. Pentru mulţi, aceasta a fost prima ocazie de a intra în incinta cetăţii şi în biserica reformată din cetate. Ghid ne-a fost domnul părinte Konya Tibor, care a delectat asistenţa cu numeroase informaţii privind istoria cetăţii, a bisericii şi a colegiului reformat din apropiere.
Am oprit apoi la Alba Iulia, unde am fost impresionaţi de schimbările radicale care au avut loc în ultimii ani în cetatea Alba Carolina. Am vizitat Catedrala Catolică, Catedrala Ortodoxă, Muzeul Naţional al Unirii şi Sala Unirii şi ne-am plimbat prin cetate şi prin oraş.
Ultimul obiectiv al primei zile a fost Castelul Corvinilor de la Hunedoara. Ghid a fost domnul Şerban Daniel, care ne-a dus prin toate sălile şi mai multe turnuri ale castelului. Prezentarea dânsului a fost foarte interesantă, exhaustivă, cu un limbaj adaptat vârstei vizitatorilor.
Cazarea s-a făcut la Baza de Practică de la Baru Mare, în condiţii foarte bune. Seara a fost dedicată jocurilor sportive (tenis de masă, biliard, minifotbal) şi altor activităţi distractive.
A doua zi de dimineaţă am plecat spre Deva, oprind pe drum la biserica cu hramul "Adormirea Maicii Domnului" din Strei, monument istoric de valoare deosebită. Am putut vizita biserica datorită amabilităţii părintelui paroh Emil Pop şi soţiei dânsului.
La Deva, principalul obiectiv a fost cetatea, aflată încă în curs de restaurare. Am urcat la cetate cu "telecabina" (un monoliner) şi am admirat ruinele acesteia şi panorama bazinului mijlociu al Mureşului. De la cetate am coborât înapoi în oraş şi am vizitat Muzeul Civilizaţiei Dacice şi Romane, aflat în clădirea Magna Curia, de puțin rimp restaurată.



De la Deva s-a mers aproape fără oprire până la Roşia Montană. Aici ghizi ne-au fost domnii ing. Rus Valentin şi Rus Cristian, care ne-au dus în adâncuri, să vedem o porţiune a galeriilor romane, şi ne-au prezentat numeroase detalii privind istoria exploatărilor auro-argintifere din zonă.
Ultima oprire s-a făcut la Muzeul Etnografic "Pamfil Albu" din Lupşa. Doamna muzeograf Albu, urmaşă a fondatorului muzeului, ne-a primit cu drag şi ne-a prezentat colecţia foarte interesantă pe care o găzduieşte muzeul.
Duminică seara am revenit la Cluj, după un periplu deosebit de instructiv şi totodată relaxant prin partea de vest a Transilvaniei.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu